Két újabb garnélás talaj

Az utóbbi időben egyre jobban terjednek az úgynevezett aktív talajok, amelyek lényege (ha egy mondatban kellene összefoglalnom), hogy kisebb nagyobb mértékben módosítják az akváriumban a vízparamétereket, illetve gyakran gondoskodnak a növények folyamatos tápozásáról is, egészen a kimerülésükig.

Az elmúlt időszakban szinte az összes gyártó piacra dobott valamilyen aktív talajt. Én korábban két terméket használtam, az ADA Amazonia I-et és a Shirakura Red Bee Sand-et, azonban most két újabb talajt is kipróbáltam. Az egyiket Viktortól, pontosabban a Greenaquatól kaptam, ez a Hirose Volcamia “Green”, míg a másikat a lengyel barátomtól, mikor meglátogattam, ennek a neve pedig Shrimp Sand.

A két talaj

Ha információim nem csalnak elég sok közös van a két termékben, többek közt az, hogy mindkettőt Japánban gyártják, és egyik sem tartalmaz tápanyagokat, amely következtében elméletileg viszonylag gyorsan be lehet telepíteni az akváriumba a garnélákat. Ennek ellenére ezt NEM ajánlom, érdemes kivárni azt a 4-5 hetet, a lehető legnagyobb biztonság érdekében.

A két talaj közt a legszembetűnőbb különbség a szín: a Shrimp Sand elég sötét, majdnem fekete színű, míg a Volcamia melegebb, világosbarna színű. Mind szemcseméretre, mind állagra nagyon hasonlítanak egymásra, talán a Volcamia valamivel kisebb szemű, de nincs jelentős különbség.

Hirose talaj

Fontos megjegyezni, hogy ezeket és bármilyen más aktív talajt nem kell kimosni, hanem a zacskót felbontva rögtön lehet az akváriumba tenni. Az optimális hatás elérésének érdekében 5-7 cm vastag talajréteget kell képezni, majd nyugodtan fel lehet tölteni az akváriumot. A feltöltés után mindkét akvárium egy kicsit zavaros volt, de ez gyorsan megszűnt, másnap reggelre már teljesen tiszta volt a víz. A szokásos módon jártam el az akváriumok beindításánál: csapvízzel töltöttem fel a medencéket, majd egy hétig két naponta cseréltem kb 25% vizet csapvízzel, utána 3 hétig hetente kétszer úgy, hogy a csapvíz mennyiségét folyamatosan csökkentettem, a második héttől kezdve pedig már kb 80%-20% volt a RO és a csapvíz aránya.Négy hét leteltével, a már működő akváriumokhoz hasonlóan, a heti egy vízcsere állandósult.

Shrimp Sand

Íme az akváriumokban mért víparaméter értékek:

Shrimp Sand                                       Volcamia
———————————————————————————————
GH   KH   PH   EC   NO3          GH   KH   PH   EC   NO3

2. nap         12   9   7.5   260   10        13   13   7.5   240  10
15.nap         7    4   7.0   210   10         9     6    7.5   210  10
30. nap         6   4   7.0   150    5          7     4    7.0  175    5

Garnélák jelenleg nincsenek egyik akváriumban sem, de már nyugodtan be lehetne tenni őket. Nem sikerült észrevennem se hirtelen és nagy PH csökkenést, se nitrát növekedést. Fontos megjegyezni, hogy az általam mért adatok természetesen nem hitelesek semmilyen szempontból, Sera és Neptun csepegtetős teszteket használtam a mérésekhez.

A két akvárium

Vitathatatlan, hogy az aktív talajok egyre népszerűbbek, egyre több akváriumban látni őket, szerintem is hasznos dolgok, valamilyen szinten megkönnyítik a vízparaméterek szinten tartását, azonban szem előtt kell tartani, hogy 1-2 év alatt kimerülnek és akkor elvesztik ezt a hatásukat. Itt kell, hogy megjegyezzem, hogy természetesen a hagyományos, természetes talajoknak (bazalt, kvarchomok) is épp ugyanilyen létjogosultságuk van, én is használom ezeket több akváriumban is, csak arra kell figyelni, hogy azok valóban természetes talajok legyenek ne pedig festett, színezett, és még ki tudja milyen eljárásokkal kezelt mű talajok, mert azzal viszont nagyon sok bajt tudunk okozni!

~ Szerző: szentgyo - december 14, 2010.

2 hozzászólás to “Két újabb garnélás talaj”

  1. Szia! Az a kérdésem ezzel az aktiv talajokkal kapcsolatban, hogy azonkivül, hogy elvesztik ezen kémiai tulajdonságukat, /idővel/.
    Szerkezetileg, hogyan változnak .? Szétesnek iszaposodnak és ekkor két év után teljes talajcsere kell? Magyarán telesen szét kell dobni az akit, vagy nem? Judit

  2. Szia Judit,

    Sajnos hallottam már olyat, hogy mint ahogy írod, szétesett és eliszaposodott a talaj egy bizonyos idő eltelte után, de azért nagy általánosságban nem jellemző, én még nem tapasztaltam ilyet, bár olyan nagyon hosszú ideje nincs még az akváriumokban aktív talaj.

Hozzászólás